BITCHES BREW 6.2.2021 20-22h WAYNE SHORTER

In december 1965 wou Miles een geplande live opname van enkele optredens in de Plugged Nickel in Chicago schrappen. Na zeven maanden afwezig geweest te zijn van de podia en de studios, wegens gezondheidsproblemen, nog maar eens aan de drugs, verschrikkelijke paranoia en dan nog eens verlaten door Frances, zijn vrouw, wist dat hij op de bodem zat. Maar, omdat Columbia dan de reeds gemaakte kosten – de opnamewagens stonden al klaar – wou aftrekken van zijn royalties, gaf hij dan toch maar toe. Alhoewel Miles zelf niet echt in vorm was, was de rest van de band dat wél. En hoe ! De 4 – Wayne Shorter, Herbie Hancock, Ron Carter en Tony Williams – vlogen erin dat vooral horen, maar ook zien, verging. Ze maakten brandhout van de wet van de zwaartekracht en het repertoire van standards, doorspekt met originals, werd aan alle kanten opgerekt en vervormd, met extreme tempo’s, melodische hoogstandjes, en, ja, zo gaat dat, verloren ze zich ook al eens in de chaos van harmonische en ritmische spontanigheden … Toen 8 stukken van die opnames op 2 exclusief Japanse elpees (zie illustratie) in 1976 werden uitgebracht, veroorzaakten ze een sensatie, en al hélemaal, toen elke noot – valse meteen ook maar – én paukenslag van de 7 sets van 22 en 23 december, in 1996 op 8 cd’s werden gezwierd ! Sindsdien beschouwt ‘men’ – en ik ook – ze zowat als de Bijbel van de actuele jazz, voilà, noch min noch meer … De geschiedenis wil dat Wynton Marsalis in 1982 voor de deur van Wayne Shorter stond, met die Japanse albums in de hand, en gewoon vroeg, om die samen te beluisteren en hij, in stilte, de reacties op het gezicht van Wayne mocht volgen.

Vanavond dus muziek van WAYNE SHORTER, bij Art Blakey’s Messengers, een lange track van die Plugged Nickel’s, met Weather Report, in duo met Herbie Hancock, zijn ongeëvenaarde Quartet … en, als tour de force, een stuk begeleid door het 40-koppige Gentse Prima La Musica Orkest, … écht, en dit als voorproefje voor de ‘Week Van De Belgische Muziek’, waar we volgende week de Jazz-kant van belichten …

Meer lezen: ‘Footprints – The Life and Work Of Wayne Shorter’, van Michelle Mercer (Penguin, NYC, 2004, 320p.) en ‘Possibilities’, van Herbie Hancock en Lisa Dickey (Viking, NYC, 2014, 343p.), waarin Wayne en Herbie het oa. uitgebreid hebben over de omstandigheden en resultaten van de Plugged Nickel-opnames.