BITCHES BREW #64 1.5.2021 20-22u KING CRIMSON

King Crimson is altijd al een buitenbeentje geweest. Meteen op de kaart gezet in 1969 met hun indrukwekkende debut-album – geprezen door oa. Pete Townsend (‘an uncanny masterpiece’) en Jimi (die ze, na een optreden in de Revolution Club, Mayfair, de beste groep ter wereld noemde) – met de beroemde, paarse ‘Der Skrit’-hoes, schreven ze ook geschiedenis toen ze die legendarische zomer – de Moonwalk, Eddy Merckx, Woodstock, Amougies, Isle Of Wight – in het voorprogramma van de Rolling Stones in Hyde Park, London, terecht kwamen, voor een publiek van 500.000 hippies. De groep viel echter uiteen tijdens hun eerste uitputtende tour in de USA, na hun ultieme optreden in de Fillmore West, in San Francisco, in december. Het leek wel of de groep was behekst, want in februari 1970 stierf de schilder van de 21st Century-Schizoid-Man op die beroemde cover, Barry Godber. Er bestaat maar één foto van de man, wel mét zijn enige kunstwerk, een impressie van zijn eigen gelaat vervormd in een spiegel. Alleen gitarist Robert Fripp bleef over en er volgde onvermijdelijk een berg-en-dal periode, met bezettingswissels, afgelaste concerten, schijnbaar ineengeflanste albums etc. In 1971 viel alles – nou, alles … – in een plooi met de komst van Mel Collins, een improvisatie wonder op sax en fluit, Boz Burrell op bas en Ian Wallace, achter de drums. Deze KC was een héél andere muzikantenbende dan het half-en-half romantische/paranoïde mythologische chimera van dat eerste proto-metal album: het was omgetoverd tot een improvizatieve Juggernaut !! Met veel inbreng van de experimenteerdriftige geluidstovenaars aan het toen nieuwe Britse jazz –firmament.

Van deze wat tussen de tijdsplooien gevallen KC-editie kwam onlangs een fenomenale, in eigen beheer uitgegeven mammoet-box, ‘Sailor’s Tales’, uit met 27 cd’s en dvd’s, een rijk geïllustreerd boek en een stapeltje memorabilia-in-facsimilé: State Of The Art, mag je wel zeggen. Het omvat dus de periode tussen september 1970 en maart 1972, en verzamelt de 4 elpees die in die periode werden afgeleverd, mét er nog eens bij: alle outtakes, alternates, rehearsals, concert-soundboards en radio broadcasts. Zelfs de auditie-jams voor een bassist kan je beluisteren, als bonus. Het gaat over de elpees ‘In The Wake Of Poseidon’, ‘Lizard’, ‘Islands’ en de beruchte, low-fi, ‘official bootleg’ live-schijf ‘Earthbound’, door het – toen nog – underground-label, Island uitgebracht. Vanavond hieruit een eerste selectie, met de nadruk op de studio-opnames, ingebed in de ruige context van een contemporaine, psychedelische Miles-track en de ruige supersonik van de Tony Williams’ Lifetime. Later op het jaar, volgt nog wel eens een live-doorsnede, maar al die cd’s beluisteren – en méér dan eens – dat kost tijd …

De playlist is beschikbaar op deze zelfde plek, éven voor de uitzending. Hieronder, de playlist van vorige week, die wegens een technische hik-up niet te zien was.

Meer lezen: Sid Smith ‘In The Court Of King Crimson’ (Revised and Expanded Edition), Panegyric, Hardwick, UK, 2019, 608 p. en ‘King Crimson – The Ultimate Music Guide’, edited by John Robinson, TI Media Ltd., London, UK, 2019, 122 p.

Meer zien: King Crimson – Live in Japan, Osaka – Takamatsu, december 2015, op YT, met Robert Fripp, Mel Collins, Tony Levin en een 3-drummer-frontline.

DE PLAYLIST VAN 24.4.2021 – L’ Âge D’Or Du Jazz Belge 1949 – 1962

  1. MILES DAVIS – Les Feuilles Mortes (Autumn Leaves) – rel. 2014 – Live At The Monterey Jazz Festival 1963
  2. BOBBY JASPAR – Tout Blue, Tout Blue (Black Horse) – rec. 1953, L’ Âge D’Or Du Jazz Belge
  3. RENE THOMAS & BOBBY JASPAR – I Remember Sonny (rec. 1961, L’ Âge D’Or Du Jazz Belge)
  4. TOOTS THIELEMANS – Harmonica Shuffle (rec. 1951, L’ Âge D’Or Du Jazz Belge)
  5. FATS SADI – Big Balcony (rec. 1953 , L’ Âge D’Or Du Jazz Belge)
  6. JACQUES PELZER – Confirmation (rec. 1956, L’ Âge D’Or Du Jazz Belge)
  7. JACK SELS – Blues For A Blonde (rec. 1961, L’ Âge D’Or Du Jazz Belge)
  8. FATS SADI – Dear Old Lady (rec. 1961, L’ Âge D’Or Du Jazz Belge)
  9. LUCKY THOMPSON & JACK SELS – Ginger (rec. 1959, L’ Âge D’Or Du Jazz Belge)
  10. SHELLY MANNE & HIS MEN – Summertime (rec. 1959, At The Blackhawk Vol. 1)
  11. MARTA SANCHEZ QUINTET – Danza Impossible (rec. 2017, Danza Impossible)
  12. VIJAY AYER – Uneasy (rec. 2020 – Uneasy)
  13. VASSILIS TSABROPOULOS – Vocalise (rec. 2007 – Melos)
  14. CHARLES LLOYD AND THE MARVELS – Lady Gabor (rel. 2021 – Tone Poem)
  15. SHELLY MANNE & HIS MEN – Step Lightly (rec. 1959, At The Blackhawk Vol. 2)