BITCHES BREW #70 20u 19.6.2021 ZAPPAJAZZ

Jazz paste in Zappa’s muzikale visie, vaak op subtiele manieren. ‘Twenty Small Cigars‘ is een compositie die door velen wordt beschouwd als zijn jazz meesterwerk, maar zijn ‘ Overnite Sensation’ mag dan misschien onbeschaamd en provocerend zijn, het was ook een synthese van teksten en complexe arrangementen met jazzsolo’s en –begeleiding, te midden van de duizelingwekkende rush van Zappa’s ideeën.

Zappa kwam bij Jazz terecht langs de Blues, zijn eerste liefde. Het soort Jazz dat hij leuk vond, kreeg al een vermelding in 1966, op de binnenhoes van zijn debuutalbum ‘Freak Out’, met the Mothers of Invention, een van de eerste rockdubbelalbums, en een van de eerste conceptalbums die een erkende invloed had op de ‘Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club Band’ van de Beatles. Opgenomen in een zeer lange lijst van aangehaalde invloeden waren Clarence ‘Gatemouth’ Brown, Cecil Taylor, Roland Kirk, Charles Mingus, Eric Dolphy en Bill Evans. Het is niet verwonderlijk in het licht van zijn eigen zeer eigenzinnige muziek dat het soort jazzmuzikant dat hem aansprak afweek van de cliches van conventionele Jazz. ‘Mensen als Eric Dolphy, Thelonious Monk, Charles Mingus en Archie Shepp zijn erg belangrijk in de muziekgeschiedenis, en niet alleen in Jazz’, stelde hij ooit. En op de vraag van aspirant-gitaristen naar wie hij moest luisteren, adviseerde hij Wes Montgomery of vertelde hij opkomende keyboardspelers om Cecil Taylor te bekijken. Beiden waren musici die een zeer individuele benaderingen van hun instrument hadden.

Hij was zeker kritisch over Jazz – waar was hij niet kritisch over? – maar zijn kritiek was meestal gericht op de onnadenkende fan die zich aan de stijl houdt zonder de diepgaande waarden te (h)erkennen of de sektarische houding van degenen, die dachten lid te zijn van een exclusieve muzikale elite. Toch liet hij zich inspireren door Jazz. Zoals Ted Gioia opmerkt in ‘The History of Jazz’: ‘Zappa’s groepen, misschien wel uniek onder de rockbands van die tijd, zouden qua breedte en diepte van het muzikantschap veel grote jazzcombo’s kunnen evenaren.’

  1. MILES DAVIS with GEORGE DUKE – Tutu & Splatch (rec. 1986 – The Complete Miles Davis At Montreux 1973 – 1991)
  2. FRANK ZAPPA & THE MOTHERS with GEORGE DUKE – Eat That Question & Blessed Relief (rec. 1972 – The Grand Wazoo)
  3. JIHYE LEE ORCHESTRA – Dissatisfied Mind (rel. 2021 – Daring Mind)
  4. DAVE DOUGLAS & JOE LOVANO SOUNDPRINT – The Transcendentalists – (rel. 2021 – Other Worlds)
  5. THE MOTHERS OF INVENTION – King Kong (rec. 1968 – Uncle Meat)
  6. PHILIPPE MORATOGLOU – Inventions sur Curumim (rel. 2021 – Ricercare)
  7. DAVE HOLLAND – The Village (rel. 2021 – Another Land)
  8. FRANK ZAPPA – Rat Tomago & Yo’ Mama (rec. 1978 – Sheik Your Booty)
  9. STAN GETZ – Blues for Mary Jane (rec. 1956 – The Steamer)
  10. FRANK ZAPPA with JEAN-LUC PONTY – Canard Du Jour (rec. 1972 – Shut Up And Play Your Guitar)