BITCHES BREW #72 3.7.2021 20-22u MERCI MILES !

It was the freedom of being in France and being treated like a human being, like someone important. Even the band and the music we played sounded better over there ! – Miles Davis 1991

Jean-Paul Boutellier, de bedenker van ‘Jazz à Vienne’ in 1981, roept met respect en tederheid Miles Davis op, terwijl het festival twintig jaar na zijn dood in 1991 hulde brengt aan de briljante trompettist. Interview.

Was Miles Davis belangrijk voor het festival ?

“Vanaf het tweede jaar, in 1982, verwelkomden we Miles Davis, in totaal vier keer, in 1984, 1985, 1989 en 1991. Jazz à Vienne verwelkomde alle grote namen in jazz, van wie ondertussen er veel zijn overleden. Maar Miles Davis was de muzikant die het festival in de beginjaren tot leven bracht. “

Hoe verklaar je de impact die hij had ?

“Miles Davis heeft écht een stempel gedrukt op het festival. Ten eerste vanwege de ongelooflijke impact die hij had op het publiek. Maar ook omdat hij de plek leuk vond. Hij kwam graag naar het festival, hij waardeerde de ontvangst, het hotel, hij was in “La Pyramide”… Hij gaf onvergetelijke concerten, vooral in 1984, in de regen. In plaats van te schuilen onder de beschutting van het podium, speelde hij praktisch het hele concert voor het podium, nat als de toeschouwers. Voor het publiek was het fantastisch! “

Was hij makkelijk om mee om te gaan ?

“Miles Davis had een slechte reputatie, maar ik had altijd een gemakkelijke relatie met hem, misschien omdat we zijn muziek en zijn persoonlijkheid respecteerden. Sommige professionals vergeten het, maar wanneer muzikanten arriveren voor een concert, moeten ze worden verlost van alle materiële zorgen, geluidsinstallatie, receptie, hotel e.d., zodat ze zich kunnen concentreren op hun muziek en het publiek. In Vienne hebben we een ongelooflijk toegewijd hele team. De artiesten hebben het goed begrepen, Miles Davis in het bijzonder. De backstage was toen nogal armoedig, de auto’s hadden geen airconditioning… Maar de jazzmuzikanten waardeerden het welkom des te meer omdat ze niet altijd even goed werden gewaardeerd in de entertainmentindustrie, vooral precies in de Verenigde Staten. In Europa, en zeker in Frankrijk voelden ze zich altijd welkom, en dus kwamen ze graag naar hier !!

  1. MILES DAVIS – Hannibal (rec. 1991, rel. 2021 – Merci Miles ! Live At Vienne )
  2. SOLIS LACUS – Utopic Cities (rec. 1975, rel. 2021 – V.A. – Utopic Cities: Progressive Jazz In Belgium 1968-1979)
  3. TETE MBAMBISA – Trane Ride (rec. 1978, rel. 2014 – V.A. Spiritual Jazz 5: Esoteric, Modal And Deep Jazz From Around The World 1961-79)
  4. MILES DAVIS – Human Nature (rec. 1991, rel. 2021 – Merci Miles ! Live At Vienne )
  5. DOUGIE STU (with JEFF PARKER) – Joyride (rel. 2021 – Family Future)
  6. BRAD MEHLDAU – Prayer for Healing (rec. 2017 – After Bach)
  7. VIJAY IYER – Entrustment (rel. 2021 – Uneasy)
  8. MILES DAVIS – Penetration (rec. 1991, rel. 2021 – Merci Miles ! Live At Vienne )
  9. THELONIOUS MONK – Well, You Needn’t (rec. 1968, rel. 2020 – Palo Alto)
  10. ANOUAR BRAHEM – Parfum de Gitane (rec. 1999 – Astrakan Cafe)
  11. GRANT GREEN (with JOE HENDERSON) – Nomad (rec. 1963 – Idle Moments)

Meer kijken: het superfunky, in-overdrive ‘Human Nature’ van ‘The Last Performance – Miles Davis à Vienne 1991’ op YT : https://www.youtube.com/watch?v=VOpHgL52iUQ

BITCHES BREW #71 26.6.2021 20-22u OREGON

  1. MILES DAVIS – Helen Butte (rec. 1972 – On The Corner)
  2. OREGON – Tide Pool (rec. 1974 – Winter Light)
  3. DAVE HOLLAND – Gentle Warrior (rec. 2020 – Another Land)
  4. AVISHAI COHEN – Shoot Me in the Leg (rec. 2016 Cross My Palm With Silver)
  5. OREGON – Ogden Road (rec. 1978 – Roots In The Sky)
  6. PAT MARTINO TRIO – Sam Sack (rec. 1968, rel. 2014 – Young Guns)
  7. JOHN COLTRANE QUINTET with ERIC DOLPHY – My Favorite Things (rec. 1962 – Live Trane)
  8. OREGON – Witchi-Tai-To (rec. 2001 – Live At Yoshi’s)
  9. OREGON – 1000 Kilometers (rec. 2006 – 1000 Kilometers)
  10. OREGON – Stritch (rec. 2012 – Family Tree)