BB # 82         18.9.2021 20-22u LIGHTHOUSE

Écht kompléte 'Complete'-edities - valse noten, brekende drumstokken en vallende whiskyglazen, inbegrepen - van een volledige ‘run’ in een jazzclub zijn er niet veel. Maar, alléén in de jazz, àls ze er zijn, zijn het stuk voor stuk legendarische en hoogst interessante opnames. De eerste bij mijn weten was ‘The Complete Live At The Plugged Nickel 1965’ (rel. 1995) van - alweer - Miles: 7 sets waarvan alles in vlekkeloze audio op cd gegooid wordt, zijn voor de MF (Miles Fan) het Paradijs. Op een bepaald moment hoor je hoe Miles Herbie, die zijn concentratie verliest wanneer een dronken klant wartaal uitkraamt, met een to-the-point riedel opvangt, de onnozelaar de mond stnoert, en de pianist weer op weg helpt. Je beleeft, intiem en vanop de eerste rij, hoe de muzikanten van de ene op de andere set improviseren, hoe hun muzikale uiteenzetting in de 3de set van dag 1 helemaal verschillend wordt ingevuld tijdens de 2de van dag 3, hoe ze risico’s nemen en wel eens door de mand vallen, maar ook hoge toppen van muzikale expressie bereiken. Kortom, het is de ultieme jazz-ervaring, die 'Complete Live At …'!
Er zijn er nog wel een paar andere, bv. Coltrane’s 'Complete Live At The Village Vanguard 1961' (rel. 1997). Maar u ziet: het zijn alléén de Giants, en dan nog meestal als ze allang dood zijn, die zoiets presteren.
Deze maand kwam, na veel gezaag van de jazz-fanaten, de The Complete Live At The Lighthouse (Hermosa Beach, California) van Lee Morgan uit op het Blue Note-label. De oorspronkelijke dubbelelpee, met 4 plaatkant-lange tracks, kwam uit in 1971, en in 1996, een 3 CD-doosje met van de 'beste' versie van alle in die run gespeelde thema’s. Maar, sinds jaar en dag, waren deze uitgaven hun gewicht in goud waard op de collector’s markt, als ze al te vinden waren. Maar zie, de jazzgeesten zijn ons wéér eens gunstig gezind, en nu zijn de 12 sets van Lee en zijn bende van 10, 11 en 12 juli 1970, uit de archieven van Blue Note tevoorschijn gekomen. Smullen geblazen, dus van steevast opwindende, soms mysterieuze, altijd spetterende, botsende, strelende, tuimelende, collectieve en, vooral, eerlijke improvisaties, met Lee Morgan (de meester op trompet en flugelhorn), Bennie Maupin (de basklarinet op Bitches Brew), Harold Mabern (één van de inventiefste post-bop pianisten), Jymmie Merritt (de soliede bassist van Art Blakey’s Jazz Messengers) en Mickey Roker (zou later oa. met Dizzy op Middelheim acte de présence geven). En, ter gelegenheid van Lee’s verjaardag op 10 juli, sprong ook Jack DeJohnette, op tournee met Miles en op die dag vrij in L.A., op het minuscule podium !! 
Vandaag de 2de set van 10 juli, gelardeerd met andere prima opnames die in de uiterst sfeervolle Lighthouse Club, op Hermosa Beach, vlak aan de Pacific - nog altijd opererend en bekend van de dansscènes in Oscar-winnaar ‘La La Land’- gemaakt werden, zoals daar zijn Miles, tijdens een zondagnamiddaagse jamsession in 1953, The Jazz Crusaders, Art Pepper, Joe Henderson … 

  1. MILES DAVIS (with The Lighthouse All-Stars) – ‘Round Midnight (rec. 1953 – At Last !)
  2. MILES DAVIS (with The Lighthouse All-Stars) – Night in Tunisia (rec. 1953 – At Last !)
  3. LEE MORGAN – I Remember Britt (rec. 1970; rel. 2021 – The Complete Live At The Lighthouse)
  4. THE JAZZ CRUSADERS – Congolese Sermon (rec. 1962 – At The Lighthouse)
  5. JOHN SCOFIELD – Gray and Visceral (rec. 1977  – Live)
  6. LEE MORGAN – Absolutions / Speedball (rec. 1970; rel. 2021 – The Complete Live At The Lighthouse)
  7. GRANT GREEN – Flood In Franklin Park (rec. 1972 – Live At The Lighthouse)
  8. JOE HENDERSON – If You’re Not Part of the Solution, You’re Part of the Problem (rec. 1970 – If You’re Not Part of the Solution, You’re Part of the Problem)
  9. ART PEPPER – All the Things You Are (rec. 1951 – private recording)