Museum M presenteert dit najaar in de Sint-Pieterskerk ‘The Off Hours‘, een speciale in situ-installatie van de Amerikaanse kunstenaar Jill Magid, gecureerd door Valerie Verhack. Elke nacht zal tijdens de sluitingsuren van de kerk een muziekstuk geïnspireerd door de nachtelijke roep van trekvogels weerklinken vanuit de kapel waar gewoonlijk ‘Het Laatste Avondmaal’ van Dieric Bouts hangt. ‘The Off Hours’ is een nieuw hoofdstuk van Magid’s film- en geluidsinstallatie ‘The Migration of the Wings’, die in het voorjaar van 2023 bij M te zien was.
Magid onderzoekt de gedwongen migratie van de zijpanelen, oftewel de ‘vleugels’, van ‘Het Laatste Avondmaal’, door Bouts gemaakt in opdracht van de Sint-Pieterskerk. Op die panelen zijn scènes afgebeeld van de Joodse diaspora, afkomstig uit het Oude Testament. In de afgelopen 600 jaar werden de panelen herhaaldelijk gestolen, geëxploiteerd als handelswaar, gebruikt als politiek onderhandelingsinstrument en als oorlogsherstel tussen Duitsland en België. Intussen bleef het centrale paneel, dat een bijna verstilde scène uit het Nieuwe Testament toont, eeuwenlang in de Sint-Pieterskerk in Leuven.
De muzikale compositie van klarinettist Stuart Bogie vormt een nieuw metaforische verband met de Joodse diaspora in het schilderij. Bogie gebruikte de nachtelijke roep van Europese trekvogels voor zijn muziekstuk, met pieken bij zonsopgang en zonsondergang. Geluidskunstenaar Eric Sluyter programmeerde het muziekstuk, zodat het zich gedurende de volledige 15 sluitingsuren van de kerk blijft ontwikkelen.
Naast de luidsprekers in de kapel van ‘Het Laatste Avondmaal’ zullen ook twee partituren te zien zijn, één oude en één nieuwe. Het ‘Liturgisch Handschrift van het Heilig Sacramentsaltaar’ (‘The Book of Hours’) is in de 15e eeuw samengesteld in opdracht van het Broederschap van het Heilig Sacrament, dat bij Bouts ook ‘Het Laatste Avondmaal’ bestelde. Het volume van het handschrift vertegenwoordigt voor Magid de 9 uren waarin de kerk overdag open is. Als aanvulling heeft ze ‘The Book of Off Hours’ samengesteld: een visuele partituur van de nieuwe compositie, waarvan het volume overeenkomt met de 15 nachtelijke sluitingsuren.
Met ‘The Off Hours’ gebruikt Magid de leegte die het drieluik achterlaat en de migratie die het gevormd heeft, als basismateriaal. Zelf noemt ze het “een concert voor de kerk en haar geesten.” Voorbijgangers van de kerk kunnen de muziek opvangen door ‘s nachts bij de ramen van de kapel te gaan staan.
‘The Off Hours’ is op vrijdag 3 november integraal te horen op Radio Scorpio, van 16:30 tot 07:30. Net voor aanvang van het stuk is er een interview dat Radio Scorpio met Jill Magid en Stuart Bogie had te beluisteren. Een week nadien, op 8 november is ‘The Off Hours’, te beluisteren op Radio Centraal.