Lockdown Edition #17 – cosmetic disorder

het is donderdag, tijd voor netwaves: vanaf deze week is het land in lockdown, en bijgevolg ook de studio, dus wordt het mixen; deze week kookte onze huisdeejay indip een mix van donkere, electronic, spoken-word tunes uit de parallelle wereld van vrije muziek
stay 1,5 meter en stay safe!

release & download page


podcast Google    podcast Apple

Sterrenplaten: Karen Willems Mixtape

Komende vrijdag komt de nieuwe en finale tape “SCHREVE” in de “Terre Sol”-reeks van percussionist Karen Willems uit. Sinds het begin van 2020 (onder)zoekt en graaft Karen Willems steeds dieper, deze vierde in reeks werd geïnspireerd door de natuur, de Westhoek en Lena in Café de Helleketel.

“SCHREVE” kwam tot stand dankzij de bijdrage van verschillende gasten als Stijn Dickel, Rutger Zuydervelt, Glen Steenkiste, Pablo & Nico Picco, Barkin Engin, Bram Bosteels en Margaret Hermant en verschijnt op het Taping Policies-label van Jef Mertens.


Helaas zonder release show deze keer. Radio luisteren mag gelukkig wel, waar we van Karen naar aanleiding van “SCHREVE” en geïnspireerd op 2020 deze vrijdag een mixtape mogen laten horen. In haar eigen woorden:

“How do we protect ourself mentally in these difficult times’ with no performances, concerts, dance, expos,… no perspective for the future.
Let’s hope for better times and keep on dreaming.

I am always amazed how music has a healing effect on me!

By making this Sterrenplaten mix I noticed that I am more touched by timbre, texture, melodie, by everyday life. Are you going with me on this journey intended to calm and soothen. Let us dream and laugh for what is yet to come…”

Sterrenplaten leid je ook in quarantaine iedere vrijdag vanaf 21u (CET) door het beste wat muziek te bieden heeft, te beluisteren op Radio Scorpio: 106 FM (Leuven) of www.radioscorpio.be. De vorige Sterrenplaten – met nieuw werk van Bill Nace, Steiger, Craven Faults, Jaimie Branch en veel meer kan je via onderstaande link herbeluisteren.

www.mixcloud.com/sterrenplaten
www.facebook.com/Sterrenplaten
www.twitter.com/Sterrenplaten

Tune in, Sit back and Relax

Het is weer eindelijk dinsdag! Om 11 uur zijn wij weer klaar om onze luisteraars te verwennen met een vinyl selectie. Ditmaal vanuit de platenkluizen van de Vital Shaman, Roots & Chalice nieuwste lid. Hij neemt ons tot 12 uur mee langs diepe baslijnen, snijdende drumlines en over hoge riffs. Laat je meevoeren naar een plek zonder zorgen!

More love, More life, More Vibes

Roots & Chalice

Radio Klebnikov 21/11/2020

Oef, het ergste technisch geklungel ligt achter ons en we kunnen nu redelijk vlot uitzenden van thuis uit, bedankt voor het geduld!

In deze euh ‘oorlogsspecial’ kan u de stemmen herkennen van o.m. Angelica Hulsmans, Sylvia Plath, Tom Bessemans, René Char, Ezra Pound, Robert Anton Wilson (die James Joyce leest), Henri Chopin, David Tibet, Winston Churchill, Whitney Houston, Svetlana Zakharova en Jan Boon.

Klebnikovieten van dienst waren Kris Pollet, Arnout Camerlinckx, Zaahne Houbrechts, Dirk Vekemans en Els Debarbieux.

In de RADIO KLEBNIKOV WEEKBLADEN #27 vind u een deel van de voorgedragen teksten terug, maar ook de teksten die de uitzending niet haalden zijn beslist de moeite.


RK WEEKBLADEN = tekstverzameling waaruit geput kan worden tijdens de uitzending van RADIO KLEBNIKOV, het programma van de Vrije Lyriek elke zaterdag 18-20u op Radio Scorpio.

Hebt u zelf een tekst geschreven die u graag voorgedragen hoort? Klik dan hier voor het Google Doc bestand waar u gewoon uw tekst kan in plakken. Er staat een LEES MIJ tekst in die je best ’s leest eerst. Met wat meeval hoor je dan volgende zaterdag 30/11/2020 jouw tekst verheven tot den Aether!

Deze week teksten van Alan Sondheim, Anon (de auteur van The Cloud of Unknowing), Of The Wand & The Moon, Kees Ouwens, Lanny Quarles, Svetlana Zakharova, Velimir Chlebnikov en de Neue Kathedrale des erotischen Elends.

Leve de Vrije Lyriek!

Steun RADIO KLEBNIKOV
via https://www.iksteunmijngoededoel.be/radio-klebnikov/

BITCHES BREW 41 REMOTE 21.11.2020

Remote betekent dat we ons programma niet live kunnen uitzenden wegens CV. Het is dus behelpen met een oude laptop, dito studio-software en een 40-jaar oude klein-maar-fijn Sony stereo-microfoontje, dat we ooit cado kregen van een vriendelijke traveller: een beetje primitief en amateuristisch maar op free-format Scorpio kan dat npg, en nu ik zelf kan luisteren, hoor ik toch wel dat de muziek goed doorkomt, en daar is het in onze 2 uur toch om te doen.

Vandaag, en zolang de lockdown ook voor de beroepsmuzikanten verder duurt, veel live muziek. De eerste track is, zoals steeds, Miles. Een ontketenend ‘So What‘, met John Coltrane voor de laatste keer, in april 1960 in Scheveningen, vlak bij de zee, en beiden gaan er behoorlijk tegenaan. Zodanig zelfs dat Trane bij het middernacht optreden diezelfde dag in het Concertgebouw van Amsterdam, er een beetje doorzat. Hij had alles al gegeven een paar uur vroeger.

Coltrane heeft uiteraard een flinke dosis vrijheid toegevoegd aan de moderne jazz, maar dat deed hij ook in de popmuziek van die tijd. Dat hoort u zelfs in grote hits zoals ‘Eight Miles High‘ van de West Coast band, The Byrds. En de betreurde Duane Allman legde zijn speelstijl ook uit met te verwijzen naar ‘Kind Of Blue’ van Miles met Coltrane. Dat wordt duidelijk in de 5 zeer verschillende versies die we u voorschotelen van ‘In Memory of Elizabeth Reed’, het schitterende thema geschreven door Dickey Betts, de andere lead-gitarist van The Allman Brothers. Door de tijd heen, hoor je hoe de song zich ontwikkelt en uitgebreid wordt met geimproviseerde solos van de gitaren en de Hammon B-3, en ritmepatronen door de bassist en de twee (!) drummers. Eerst de mooie originele 6′-versie uit 1970, dan een half-mislukte experiment van 12 maart 1971 uit de legendarische Fillmore East, om vervolgens te revancheren met de klassieke definitieve versie van dag erop. Na het verongelukken van Duane en Berry Oakley, de bassist, neemt de band een lichte bocht richting jazz-fusion: u hoort een lange, prachtig-melancholieke work-out van 26 september 1973 uit de Winterland in San Francisco. Wijzelf zagen dezelfde bezetting mét ook IMOER, op het eerste Knebworth Park Festival, in het rurale Hertfordshire, even ten noorden van London, in de zomer van 1974. The Allman Brothers hielden dan wel een tijd op met bestaan, maar in 1990 werden alle ruzies en rechtszaken, zo gaat dat in de VS, weer bijgelegd en met nieuwe leden zoals het zeer jonge gitaarfenomeen, Derek Trucks, neef van Butch, de drummer, en ace-gitarist Warren Hayes, beleefde de groep een 2de jeugd en werd een zeer gerespecteerde live band, die tenslotte afscheid nam in oktober 2014 van hun geliefkoosde NY-se publiek in het fabled Beacon Theatre op Broadway. The Road Goes On Forever … Uit die laatste periode, een unieke akoestische versie, met de oorspronkelijke gitarist en componist van de song, Dickey Betts en jonkie Warren Haynes.

We chillen dan naar af met nog een track van de jongste cd uit 2019 van David Gilmore, ‘From Here To Here’, uit op het kleine, Nederlandse indie-label Criss-Cross.

Meer lezen: ‘Skydog: The Duane Allman Story’ van Randy Poe (Backbeat Books, San Francisco, 2006) en ‘Please Be With Me – A Song For My Father, Duane Allman’ van Galadrielle Allman, zijn dochter die pas 2 was wanneer haar vader stierf (Spiegel & Grau, NYC, 2014). Meer zien en horen: https://www.youtube.com/watch?v=hd66VD1zm9M , een gefilmde versie van IMOER en nog veel meer wanneer je ‘Allman Fillmore 1970’ opvraagt.

RADIO KLEBNIKOV 14/11

Via onze WEEKBLADEN geven we niet alleen de programma’s een tekstenboekje mee waarin je een deel van de voorgedragen teksten terugvindt, maar ook een titel. Deze week was dat dus ‘Radioactiviteit’.

Met historische radiouitzendingen van het verzet vanuit London in de mix, zelfs en een stukje uit Velimir Chlebnikov’sRadio of the future’, een tekst uit 1921 waarin de Russische cultdichter vrij accuraat het huidige Internet beschrijft.

Coronakweddels

Op onze moeizame weg om thuis een alternatief te bedenken voor de live-situatie in de studio is dit de eerste uitzending waarvan de geluidskwaliteit ietwat aannemelijk is. Er is in de gebruikelijke Klebnikov-chaos op een bepaald moment voordracht via Zoom ondersteund met live keyboard-improvisaties te horen. In Real Time, maar wat is dat nog, echte tijd…

Het is nog maar een begin, hoor je hier soms zeggen, maar het materiaal dat je nodig hebt om een en ander te realiseren is nogal prijzig, vandaar dat we ons registreerden op het Giveaday platform.

delen graag deze link:
https://www.iksteunmijngoededoel.be/radio-klebnikov/

Download hier de WEEKBLADEN voor deze aflevering (PDF-bestand)