Jazztown : groove jazz

Deze week een uitzending met groove jazz. Het is een genre in het jazz spectrum.

In jazz kan het worden gevoeld als een kwaliteit van aanhoudend herhaalde ritmische eenheden, gecreëerd door de interactie van de muziek die wordt gespeeld door de ritmesectie van een band (bijv. drums, elektrische bas of contrabas, gitaar en keyboards).

playlist :

Shoot Your Shot – Chris Dave & Daniel Crawford  – Smoke Break

Our People (feat_ Quelle Chris) – Seba Kaapstad  – Konke

Abena (feat_ Zacchae’us Paul & Débo Ray) – Morgan Guerin  – The Saga III_1

Last 100 – Tom Misch & Yussef Dayes  – What Kinda Music

So Cool – Reuben James  – So Cool – Single

Almond Butter – Terrace Martin  – Soul Juice – EP

Runnin’ – Dillalude  – Runnin’ – Single

Innerstellar Love – Thundercat  – It Is What It Is

New Humanity – Los Retros  – Everlasting – EP

Only So Much Oil In the Ground – Tower of Power  – Urban Renewal

Street Player – Chicago  – Chicago 13

Pygmy – Flying Lotus  – Flamagra (Deluxe Edition)

New Humanity – Los Retros  – Everlasting – EP_1

Raindown (feat_ Kaidi Tatham) – Brotherly  – Analects

Lockdown Edition #18 – day+night fever

het is donderdag, tijd voor netwaves: het land is nog steeds in halve lockdown, en bijgevolg ook de studio, dus wordt het mixen; deze week kookte onze huisdeejay mb3 een mix van downtempo, electronic en enkele breakbeat tunes uit de parallelle wereld van vrije muziek
stay 1,5 meter en stay safe!

release & download page


podcast Google    podcast Apple

1 december 2020 23:00-00:00

Vanavond zijn we er weer met een gepassioneerde selectie van Vital Shaman en Concrete Bushman. Onze muzikale missie loopt vanavond langs artiesten zoals Soul Syndicate, Horace Andy, Marcus Gad en meer! Een mix van Reggae, Roots en Dub om te ontsnappen van de dagelijkse sleur!

Horace Andy | Discography | Discogs
Horace Andy (source: Discogs)

More love, More Life, More Vibes

Roots & Chalice

The aggrovators (source: Discogs)

Zwaluw 113

Samenstelling Arne Daneels, de Oerwout DJ en Lubacov.
Uitgezonden op 30 november 2020 op Radio Scorpio.

Playlist:
Zwaluw – Intro
FaltyDL – Tripping
Erica Arosi – The Valley
Arms and Sleepers – After World’s End
Ayom – Me Deixe Ser
La Santa Cecilia – Caminante Nocturno
Chouk Bwa & The Ångströmers – Nèg Ginen
Hermano L & Shico Dieciocho – Agüita
Swordman Kitala – Kimbalagala
Larry Skg – Goiaba Zulu (DJ Rebel & Dedy Dread Remix)
Menagerie Feat. Lance Ferguson – Free Thing
Eric Burdon & The Animals – Serenade To A Sweet Lady
Chico Mann – Summon Fire
Lee Dodou & The Polyversal Souls – Basa Basa
The Mighty Mocambos – Theme From Beverly Hills Cop
Monsoon & Jahricio & Lions Positive – Yes Rasta
Baby’s Berserk – What I Mean
Sault – Don’t Shoot Guns Down

Volg Zwaluw op Facebook en Instagram en luister de afleveringen terug op Mixcloud.

Radio Klebnikov 28/11/2020

Integrale uitzending van RADIO KLEBNIKOV op zaterdag 28/11/2020 live vanuit het Centrum van het Gekende Universum in Tienen met deze keer de al dan niet ingezoomde presence van Arnout Camerlinckx, Els Debarbieux, Dirk Vekemans en Véronique Vier.

Tijdens de uitzending wordt o.m. geput uit de RADIO KLEBNIKOV WEEKBLADEN. Deze week teksten van G.G.M. Utermark, Maurice Scève, André Breton/Philippe Soupault, Svetlana Zakharova en de Neue Kathedrale des erotischen Elends. 

RK WEEKBLADEN = tekstverzameling waaruit geput kan worden tijdens de uitzending van RADIO KLEBNIKOV, het programma van de Vrije Lyriek elke zaterdag 18-20u op Radio Scorpio.

Hebt u zelf een tekst geschreven die u graag voorgedragen hoort? Klik dan hier voor het Google Doc bestand waar u gewoon uw tekst kan in plakken. Er staat een LEES MIJ tekst in die je best ’s leest eerst. Met wat meeval hoor je dan volgende zaterdag 5/12/2020 jouw tekst verheven tot den Aether!

Deze week teksten van G.G.M. Utermark, Maurice Scève, André Breton/Philippe Soupault, Svetlana Zakharova en de NKdeE zelve.

BITCHES BREW 42 remote 28.11.20

Miles was geen groot opera-liefhebber, maar hij heeft er toch één opgenomen: een instrumentale versie, met arrangementen van Gil Evans, van ‘Porgy & Bess’, een werk van George Gershwin uit 1935. Hij heeft het nooit live uitgevoerd, maar na zijn ‘comeback’ in 1981 gebruikte hij wel 1 thema, nl. ‘My Man’s Gone Now’ als uitgangpunt voor een funky-reggae work-out op het live-album ‘We Want Miles’.

En daarmee zijn we vertrokken voor een live versie van de rock-opera ‘Tommy’ van The Who. Nadat Pete Townsend al zijn creativiteit en inventie in de single ‘I Can See For Miles’ uit 1967 had gestoken, bleek de schijf geen verkoopsucces in de UK. De groep kwam tot het inzicht dat de tijd van 45 rpm’s voorbij was, en moesten, wilden ze relevant blijven in het Post-Pepper Tijdperk, overstappen naar de long-playing record, in de volksmond, de elpee, dus. Terzelfdertijd was Townsend in contact gekomen met de teachings van Meher Baba, een Indiase guru. Die had zich in 1925 zichzelf het zwijgen opgelegd en bleef zijn mond houden tot hij stierf ! Niettemin legde hij contact met talloze volgelingen bij middel van een alfabetbord en specifieke handbewegingen, die hij terzake uitvond. Het zou ons te ver leiden om hier in te gaan om de ideeën van de Baba, maar om er toch iets over te zeggen: het gevleugelde ‘Don’t Worry, Be Happy’ zou van hem zijn …

Townsend stelde zich als doel om de gedachten van de guru in popmuziek om te zetten, en dat werd dan ‘Tommy‘, de eerste as-such genoemde rock-opera. Het verhaal van Tommy kunt u nalezen op de nederlandstalige Wikipedia, en ligt trouwens ook niet écht vast. Wat dat wel is, is de exuberante creativiteit en de explosieve sound van Pete Townsend, Roger Daltrey, John Entwistle en Keith Moon. Het werd dan ook een weergaloos succes nadat het dubbelalbum in een elegant hoesontwerp werd uitgebracht in mei 1969. De Tommy tournee, meer dan 1 1/2 jaar lang, en die o.a. ook op Woodstock weerklonk, zette The Who als één van de belangrijkste popgroepen op de kaart . Op dat moment wellicht dé meest dynamische, na het uiteenvallen van The Beatles.

Er bestaan 3 volledige live-opnames van de opera tijdens die tournee: de vroegste van het concert in Ottawa, in september, de laatste van op het Isle Of Wight Festival, in augustus 1970, maar wij kiezen voor die van 14 februari 1970, jawel, van hetzelfde optreden dat The Who gaven in wat toen de kantine was van de Leeds University. Het resultaat ‘Live At Leeds’ is o.a. door het blad Rolling Stone tot beste live-album aller tijden gebombardeerd. Maar dat gaf slechts een klein deeltje van het geheel prijs: vananvond hoort u de complete uitvoering van Tommy, die pas vele jaren later werd uitgebracht. Enjoy !

We chillen na de pure rockenergie van Pete Townsend en zijn kornuiten, met recente M-Base jazz van David Gilmore en Steve Coleman, iemand waar we dringend wat meer aandacht aan moeten besteden.